MILLOIN SUUKIRURGILLE?

Vaikea hampaan poisto esim. osittain puhjennut tai puhkeamaton viisaudenhammas. Hampaan poistoa edeltää röntgenkuvaus ja tarvittaessa tarkennuksena lisäkuvat, jotta esim. hermon vaurioon liittyviltä komplikaatioilta vältytään.

Hampaan juuren päässä oleva kysta voidaan hoitaa heti juurihoidon jälkeen poistamalla pieni pala juuren kärkeä sekä kärjen päässä kiinni oleva kysta. Hampaan haljetessa monijuurisen hampaan kohdalla voidaan tietyissä tilanteissa poistaa ainoastaan haljennut juuri ja säilyttää loppuosa hampaasta.

Silloin kun poiston jälkeen on suunnitelmana korvata poistettava hammas implantilla, kirurgin on hyvä tehdä myös poisto. Tällöin kirurgi pystyy arvioimaan luun muodon ja mahdollisesti poiston yhteydessä lisäämään luuta parantaen implantin asemointia oikeaan kohtaan.

Kun aiemmin poistetun yhden tai useamman hampaan kohdalle on suunnitelmana laittaa implantti, on hyvä ensiksi varata aika suukirurgille lyhyelle konsultaatiokäynnille. Tällöin suunnitellaan tarvittavat röntgentutkimukset, käydään läpi implanttihoidon kulku ja kustannusarvio. Ennen implanttihoitoon ryhtymistä tulee perushammashoito hoitaa ensin, jotta esimerkiksi iensairaus ei hankaloita implanttihoidon onnistumista.

Hampaan, leukaluun, ikenen tai limakalvon kohdalla voi esiintyä kystia tai kasvaimia. Suukirurgi pystyy ottamaan koepalan ja tarvittaessa arvioi jatkohoitopaikan.

Suun limakalvolla esiintyvän  muutoksen diagnoosi on aina hyvä selvittää ja diagnoosin mukaan suunnitella hoito. Punaiset, valkoiset, liikakasvuiset, patit ja rakkulat voidaan tutkia koepalan avulla. Suun limakavoilla olevat haavaumat, jotka eivät ole kahdessa viikossa parantuneet, tulee aina näyttää hammaslääkärille.

Turvotukset liittyvät useimmiten hampaisiin tai iensairauteen ja niihin liittyviin tulehduksiin ja infektioihin. Turvotuksen kohdalla tulee aina hakeutua hammaslääkärille päivystykseen. Joskus turvotus ei liity hammasperäisiin infektioihin, vaan voi johtua esimerkiksi isojen sylkirauhasten tulehduksesta tai sairaudesta.

Krooninen särky voi liittyä hermovaurioon tai pitkään jatkuneeseen särkyyn. Leukanivelen sairaudet voivat aiheuttaa särkyä nivelen kohdalla tai rajoitusta suun avautumisessa. Tunnottomuuden kehittymisen syy tulee aina tutkia.

Kivihammas Oy

Spinellikuja 5 C 121